Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

26 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER “Her çocuk yoğun bir sosyal ve fiziki değişim sürecinden geçer; çocukla aynı fikirde olmadığınız veya sabrınızın tükenmeye başladığı durumlarda kendinizi çocuğun yerine koymaya çalışın.” Bosna’da görev yapan bir avukat Çocukların dili kullanma ve anlama şekli yetişkinlerden farklıdır; bu nedenle, aynı yaşta olsalar dahi her çocukla farklı şekillerde iletişim kurmanız gerekebilir. Yaşça küçük çocuklar soyut ve üstü kapalı ifadeleri anlamakta, yer, zaman ve ölçü kavramlarını anlamlandırmakta ve net bir anlatım şekli kullanmakta güçlük çekebilir. Ayrıca, okul öncesi dönemde bulunan çocuklar diğer insanların bakış açısını algılama konusunda zorlandıkları için herkesin kendileri gibi düşünmesi ve hissetmesi gerektiği gibi bir varsayımda bulunabilirler. Bu gelişimsel özellikler yaşça daha büyük çocuklarda da gözlemlenebilir ve bu çocuklar “büyüklük taslayan” veya “küçümseyici” yaklaşımlara karşı daha hassas olabilirler. Çocuk Hakları Komitesi’nin Çocuğun Katılım Hakkına Dair 12 No’lu Genel Yorumu’nda ‘çocuğun kendini sözlü olarak ifade edemeyeceği çok küçük yaşlarda bile görüş oluşturabildiği’ ifade edilmektedir. Hukuk alanında çalışan kişiler, küçük çocuklarla iletişim kurarken çocukların kendini ifade etme şekilleri arasında yer alan oyun, hal-hareket, bakım verenlerle etkileşim ve vücut dili gibi çeşitli unsurlara karşı da duyarlı olmalıdır. Çocuğa duyarlı iletişim - dikkate alınması gereken bazı sorular  Bu davadaki hukuki unsurları, bir yetişkinin bakış açısı yerine elimden geldiğince çocuk müvekkilimin bakış açısından görmeyi başarabiliyor muyum?  Çocuk, davayı/durumu mümkün olan en iyi şekilde anlamış durumda mı: daha ayrıntılı şekilde veya daha iyi bir yöntemle açıklanması gereken konular var mı?  Müvekkilime yetişkin müvekkillerimden farklı muamele etmem, çocuğun yüksek yararına uygun mu?  Dava sürecinde yer alan yetişkinlerin görüşlerinden çok fazla mı etkileniyorum?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1