Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 5

83 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN KASIM 2021 Ekleri ile birlikte 1178 sayfalık nihai ÇED Raporu’nda; Rize İyidere Lojistik Limanı’nın konteyner, genel kar- go, kuru yük ve ro-ro gemilerine hizmet vermek üzere, çok amaçlı planlandığı, İyidere ilçesinin İç ve Doğu Anadolu’ya geçiş noktasında bulunmasından faydalanılarak yurtiçi ve yurt dışından gelen yük gemilerinin yüklerini boşaltması sonrasında İç ve Doğu Anadolu’ya karayolu ile hızlı bir şekilde ulaştırılmasının sağla- nacağı, proje dolgu kısmının büyük bölümünün taşlarla yapılacağı, yaklaşık 19.322.993 ton anroşman taş ve stabilize malzeme kullanılmasının planlandığı ve proje inşaatının 3 yıl sürmesinin planlandığı, inşaat aşamasında 250, işletme aşamasında ise 150 kişinin çalıştırılmasının beklendiği , bilgisi mevcuttur. Nihai ÇED Raporu’nun 1.3.4. başlığında, dolgu ile ilgili açıklamalara yer verilmiş olup, • Projenin inşaat aşamasında kullanılacak olan dolgu malzemeleri ruhsatlı ve izinli malzeme ocakların- dan, beton ise yine ruhsatlı ve izinli malzeme ocaklarından karşılanacak olup proje kapsamında her- hangi bir malzeme ocağı işletilmesi veya hazır beton tesisi kurulması planlanmamaktadır. .. (sayfa 31) • Proje kapsamında ihtiyaç olan anroşmanlar ile çeşitli boyutlarda taş ve stabilize malzeme, başta Rize, Trabzon illeri olmak üzere proje alanına yakın yerlerdeki ÇED Olumlu/ÇED gerekli değildir kararı alınmış olan malzeme sahalarından alınacaktır. • Kullanılacak dolgu malzemelerin seçilmesinde dikkate alınan baslıca özellikler sunlardır; renk, kaya yogunlugu, su emme ve porozite, süreksizliklerin konumu, ayrısma durumu, saglam kayanın muka- vemeti, gradasyon, blok bütünlügü, blok sekli, blok agırlıgı ve boyutudur. Deniz yapılarında kullanıla- cak dogal yapı malzemesinin belirlenmesinde ilk adım olarak jeolojik inceleme yapılarak, potansiyel kaya malzemesi öncelikle kaynagında irdelenecektir. Uygun kaya malzemesi tas ocagında yapılacak kayanın fiziksel ve jeolojik özelliklerinin ayrıntılı degerlendirilmesine dayalı olarak seçilecektir. • Dolgu malzemesi olarak kullanılacak olan taslar saglam, sert ve sık kristallerden olusmus, su ve iklim sartlarına dayanıklı, su emme özeligi olmayan kırık ve çatlaksız olacak agır metal içermeyecektir. • Dolgu malzemesi ihtiyacı, çevrede gerekli ÇED olumlu/ÇED gerekli degildir kararı alınmıs olan baska sahıs veya sirketlerin isletmis oldugu malzeme sahalarından satın alınma yolu ile damper- li kamyonlar ile ya da gemiler ile proje alanına tasınarak karsılanacaktır. .. (sayfa 35) denilmiştir. Bu bilgilere göre, proje dolgu alanları için gereken dolgu malzemesi/taş ihtiyacı proje dışında değerlendirilerek, satın alma yoluyla temin edilmesi hedeflenmiştir. Bu şekilde, salt liman bölgesi üzerinden yapılan değerlendirmede, proje bölgesinde ilan edilmiş özel statülü/koruma alanı ( doğal sit alanı, turizm merkezi, Ramsar Alanı, sulak alan, özel çevre koruma alanı) bulunmadığı so- nucuna varılmıştır. 2019 Tarihli Mermer (Bazalt) Ocağı ve Kırma-Eleme Tesisi Proje Tanıtım Dosyası Çerçevesinde Sürecin Değerlendirilmesi Liman projesi için ihtiyaç duyulan dolgu malzemesi taşların, başka şahıslara ait malzeme sahaların- dan satın alma yoluyla temin edileceği yönündeki ÇED Raporu ifadesini doğrulayacak şekilde, bölge- de birden fazla taş ocağından temin yoluna gidileceğine dair bilgiler bulunmaktadır. Bunlardan birisi SR Tarım Turizm İnş.Yatırım San.Tic.Ltd şirketi tarafından 2019 yılında proje tanıtım dosyası hazırlanan Mermer (Bazalt) Ocağı ve Kırma-Eleme tesisidir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1