Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 4

90 Kararlar NİSAN 2021 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN rallerin aksine sürekli olarak sisteme enerji verebilen ya da gerektiğinde pik talebi karşılamak üzere esnek yapıya sahip olan santrallerdir. Yenilenebilir enerjinin desteklendiği ve söz konusu yenilenebilir enerji kaynaklı üretim kapasitesinin arttığı ülkelerde kapasite mekanizmalarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bunun gerekçesi ise, sistemin ka- rarlılığı, güvenliği ve sürdürülebilirliğini sağlamak adına mevcut piyasa koşullarında çalışması rasyo- nel olmayan santralleri sistemde tutmaya dayanmaktadır. Böylece, ihtiyaç durumunda ilgili santraller devreye sokulmak üzere hazırda bekletilirler. Sürdürülebilir elektrik enerjisinin varlığı, elektriğin anlık olarak sistemdeki veriş-çekiş açısından denge- de olmasına bağlıdır. Ülkemizin konumu ve yapısı gereği, elektrik enerjisinin yoğunlukla üretildiği yerler ile tüketimi yoğun bölgeler farklılık göstermektedir. Bu nedenle, üretim kapasitesinin yanında iletim hatlarının kapasitesi de elektrik enerjisinin kalitesi ve sürdürülebilirliği açısından önem arz etmektedir. Bilindiği üzere, 2001 yılından itibaren elektrik sektöründe köklü değişiklikler yapılmıştır. Bunlardan belki en önemlisi, yenilenebilir enerjinin desteklenmesi ve toplam kurulu güç içerisinde yenilenebilir enerji kaynaklı santrallerin paylarının arttırılmasıdır. Elektrik, üretildiği an tüketilmesi gereken bir metadır. Şebeke işleyişinin güvenliği ve sürdürülebilirliği açısından kararlı ve sürekli üretim hayali önem taşımaktadır. Şebekenin işletilme koşulları ve yenilenebilir enerji kaynaklı santrallerin doğası gereği, sistem kararlı- lığı ve güvenliği açısından sürekli ve kararlı olarak şebekeye enerji verebilen konvansiyonel santralle- rin varlığı önemlidir. Bu konvansiyonel santrallerin çalışmasının rasyonel olmadığı piyasa koşullarında şebekeye ilişkin önlemler altında bu santrallerin sistemde kalmasını sağlamak adına kapasite meka- nizması uygulanmakta ve önem arz etmektedir. Kapasite mekanizmalarının amacı, santrallere ek gelir imkanı sağlamak değil, uzun vadede ülkenin arz açığı veya sistem güvenliği sorunu yaşamamasının temin edilmesini sağlamaktır. Bu nedenle; 09/01/2019 tarih ve 30650 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Elektrik Piyasası Kapasite Mekanizması Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin ve uygula- ma işlemi olan Türkiye Elektrik İletim A.Ş. tarafından duyurusu yapılan “2019 Yılı Kapasite Mekaniz- masından Faydalanacak Santrallerin Nihai Listesi” kararında hukuka aykırılık görülmemiştir. Açıklanan nedenlerle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir. TÜRK MİLLETİ ADINA Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi’nce duruşma için taraflara önceden bildirilen 24/11/2020 tari- hinde, davacı vekili .................’ın; davalı idarelerden EPDK vekili ............... ile EPDK Uzmanı ................’nun ve TEİAŞ Genel Müdürlüğü vekili Hukuk Müşaviri ...................’in geldikleri, Danıştay Savcısının hazır ol- duğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görü- şüldü: MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ: Elektrik Piyasası Kapasite Mekanizması Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin ve söz konusu Yönetmelik değişikliği uyarınca yayımlanan 2019 Yılı Kapasite Mekanizmasından Fayda- lanacak Santrallerin Nihai Listesinin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1