Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 4
64 Kararlar NİSAN 2021 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN Sınıf düzenli depolama faaliyeti yapılması ile ilgili Tekirdağ Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'ne baş- vuru yapıldığı ve 12.05.2017 tarih ve 2017192 sayılı ÇED gerekli değildir belgesinin düzenlendiği, aynı zamanda bahsi geçen parselin 99.840,50 m2'lik kısmı proje sahibi şirket tarafından ruhsatlı maden alanı olarak işletilmekte olup belirlenen tarım dışı kullanım alanı içerisinde bozulmuş olan 35.000 m2 alanda Tekirdağ Büyükşehir Belediye Başkanlığı'nın 05.08.2018 tarih ve 0011 belge numarasıyla hafriyat toprağı döküm sahası faaliyetinin gerçekleştirilmekte olduğu, bahsedilen tüm faaliyetlerle çakışmayacak şekilde yine tarım dışı kullanım alanı sınırları içerisinde yer alacak şekilde 1.000 m2'lik alanda günlük 96 ton atığın işlenmesi için çamur susuzlaştırma tesisi kurulmasının planlanmakta olduğu anlaşılmaktadır. Uyuşmazlığın çözümü teknik bilgi ve incelemeyi gerektirdiğinden, Mahkememizin 03.09.2020 tarihli kararıyla mahallinde keşif ve bilirkişi incelemesi yapılmasına karar verilmiş olup, çevre mühendisi, kimya mühendisi, meteoroloji mühendisi, jeoloji mühendisi ve ziraat mühendisinden oluşan bilirkişi heyetiyle, 11.11.2020 günü yapılan keşif sonrası düzenlenen bilirkişi raporunda özetle; "...Proses Çevre Bilimleri Dan. Müh. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından hazırlanan Mayıs 2020 tarihli proje tanıtım dosyasında faaliyetin ÇED Yönetmeliğinde Ek-II listesinde yer alan 2.ç ve 5 kapsamında yer aldığının belirtildiği, proje ismi "Çamur susuzlaştırma" olarak ifade edilmiş olmakla birlikte faaliyette yapılacak esas işin "Çamur kurutma" işlemi olduğu, Ek bilgilerde yer alan çamur susuzlaştırma yöntemlerinde yer alan terimler (mekanik, bant filtre, pres filtre) PTD'de rastlanılmadığı, bu durumda, projede çamur susuzlaştırma işleminin belirtilen yöntem- lerle yapılmayacağı, çamurların suyunu almaya yönelik diğer bir işlem olan "çamur kurutma" işlemi ile yani "termak kurutma" işlemi ile çalışılacağı anlaşılmıştır. Kaldı ki projede saatte 120 kg olacak şeklinde kullanılacağı belirtilen kömür yakılması işlemi ile de projede esas olarak yapılan susuzlaştırma işlemi- nin "termal kurutma" işlemi ile olacağını göstermektedir. Buna göre de faaliyetin ÇED Yönetmeliğinin Ek-2 listesi kapsamında değil Ek-1 listesi kapsamında de- ğerlendirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Sıvı atıklar bölümünde yer alan "Tesiste atık gazların filtrasyonu sırasında gaz yıkama ünitesi kullanı- lacak olup gaz yıkama ünitesinde kullanılacak günlük ortalama 2 m 3 suyun tamamının atıksuya dönü- şeceği, kabul edilmektedir." ifadesinde geçen 2 m 3 atıksuyun hangi esaslara göre hesaplandığı anlaşı- lamamıştır. 120 kg/sa kömür yakılması ile kaç m 3 suyun buharlaştırılacağı, bu suyun yoğunlaştırılarak toplanıp toplanmadığı hakkında bir açıklamaya da PTD'de yer verilmediği görülmüştür. Kapasite bilgileri kısmında 96 ton/gün atığın susuzlaştırılmasının planlandığı, kurutma işlemi sonra- sında %20 nemli 24 ton/gün kuru madde içeren atık elde edileceği ifade edilmekte, buna göre 72 ton/gün suyun buharlaştırılacağı, bu suyun tehlikeli atık içerisinden geldiği için çok sayıda kimyasal madde içerebileceği, dolayısıyla bu suyun da tehlikeli atık olarak yönetilmesi gerektiği, ancak bu ko- nuda PTD'de bir bilgi verilmediği görülmüştür. Buna göre PTD'de sayfa 18'de atık miktarları hakkında verilmiş bilgilerin doğru olmadığı anlaşılmıştır. Kazan ünitesinde yaş çamurun kurutulması amacıyla saatte 120 kg fındık kömür yakılacağı belirtilmiş- tir. Saatte 6 ton kurutulacağı belirtilen yaş çamurun içindeki yaklaşık 4,5 ton suyun buharlaştırılması için gerekli enerji miktarının 120 kg/sa ile nasıl karşılanacağı gösterilmemiştir. Bu hesaplamanın yapıla- rak gösterilmemiş olması, eksikliği duyulacak enerjinin nasıl karşılacağı konusunu da açıkta bırakmak-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1