Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 3

32 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN ARALIK 2020 bölgesel izleme ağından yedisi işler durumdadır. Hava kalitesinin izlenmesine ilişkin veriler çevrim içi olarak yayımlanmıştır. Atık yönetimine ilişkin yasal çerçeve yeni AB müktesebatı ile kısmen uyumludur. Türkiye, atık yönetiminde sıfır atık yaklaşımını, doğal kay- nakların verimli kulanımını, düzenli depolamayı azaltmayı ve geri dönüşümü ve yeniden kula- nımı artırmayı teşvik eden bir strateji benimse- miştir. Hafif plastik poşetlerin ücretsiz dağıtımını yasaklayan mevzuat, Ocak 2019’da yürürlüğe girmiştir; Türkiye, Temmuz 2019’da, belediyeler, binalar ve yerleşim alanları için 2023’e kadar tamamlanacak olan bir yol haritasını içeren sıfır atık yönetmeliğini kabul etmiştir. Türkiye ayrıca 2021’e kadar plastik şişeler için depozito ücreti uygulaması getirmeyi planlamaktadır. Atık arıt- ma tesislerinin AB müktesebatı standartlarına getirilmesine yönelik çalışmalar devam etmiştir. Atıkların ayrıştırılması, geri dönüştürülmesi ve tıbbi atıkların arıtılmasına yönelik uyum ve kapa- site artmıştır. Ancak, yerel ve bölgesel düzeyde atık yönetimi planlarının uygulanması için önemli çaba sarf edilmesi gerekmektedir. Atıkların geri dönüştürülmesini teşvik edici ve atık oluşumunu önleyici ekonomik araçlar gelişme göstermiştir, ancak sınırlı kalmıştır. Mart 2020’de Türkiye, baş- langıçta 2020’nin sonuna kadar olarak tanım- lanan önceki geri dönüşüm ve yeniden kulanım hedeflerini 2020, 2021-2031 ve 2031 sonrasını kapsayacak şekilde genişletmiştir. Bu durumda, toplam geri dönüşüm için hedeflenen yüzdeler de artırılmıştır. AB Gemi Geri Dönüşüm Tüzü- ğü’nün gerekliliklerini kapsayan gemi geri dönü- şüm mevzuatının kabul edilmesi beklenmektedir. Bu arada, mevcut tebligat usulü uygulamaları Basel Sözleşmesi ile uyumlu olmuştur. Su kalitesi alanında, mevzuat uyumu ileri dü- zeydedir fakat uygulama ve yürütmenin iyileş- tirilmesi gerekmektedir. Su kütlelerinin %30’un- dan fazlası hassas alanlar olarak belirlenmiştir. 25 nehir havzasından beşi için yönetim planları tamamlanmış ve kabul edilmiştir. Su konularıyla ilgili sınır ötesi istişareler hâlâ erken bir aşamada- dır. İçme Suyu Havzalarının Korunması Hakkında Kanun Mart 2020’de değiştirilmiştir. Devam eden yatırımların neticesi olarak, atık su arıtma kapa- sitesi artmıştır. Eylül 2019’da yüzme suyu ile ilgili bir yönetmelik kabul edilmiştir. AB Deniz Strate- jisi ile uyum hâlâ sağlanmamıştır. Türkiye, doğa koruma konusunda belirli düzeyde hazırlıklıdır. Çerçeve mevzuat, ulusal biyoçeşitli- lik stratejisi ve eylem planı henüz kabul edilme- miştir. Sulak alanlarda, ormanlarda ve doğal sit alanlarında planlama ve imara izin veren düzen- lemeler hâlâ AB müktesebatı ile uyumlu değil- dir. Habitat ve Kuş Direktifleri kapsamında Tür- kiye’de tespit edilen habitat ve türlerin listeleri hazırlanmıştır. Gelecekteki Natura 2000 alanla- rının yönetilmesine yönelik kurumsal çerçevenin etkinleştirilmesi ve yeterli kaynağın sağlanması gerekmektedir. Bilhassa hidroelektrik ve maden- cilik gibi alanlarda gerçekleşecek yatırımların,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1