Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 2

44 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN ŞUBAT 2020 Kararlar b) Halkın Katılımı Toplantısı, Çevre ve Şehircilik İl Müdürünün veya görevlendireceği bir yetkilinin başkanlığında yapılır. Toplantıda; halkın, proje hakkında bilgilendirilmesi, görüş, soru ve önerilerinin alınması sağlanır. Başkan, katılımcılardan görüşlerini yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Toplantı tu- tanağı, bir sureti Valilikte kalmak üzere Bakanlığa gönderilir. (2) Valilik, Halkın Katılımı Toplantısı ile halkın görüş ve önerilerini bildirebileceği süreç ile ilgili za- manlama takvimini ve iletişim bilgilerini halka duyurur. Halkın görüş ve önerileri, zamanlama takvimi içerisinde Komisyona sunulur. (3) Komisyon üyeleri, kapsam belirlemesi öncesinde proje uygulama yerini inceleyebilir, kendilerine iletilen tarihe göre Halkın Katılımı Toplantısına katılabilirler. (4) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından halkı bilgilendirmek amacıyla broşür da- ğıtmak, anket, seminer gibi çalışmalar Halkın Katılımı Toplantısından önce yapılabilir veya internet sitesinden yayınlanabilir.” kuralı yer almıştır. Anayasamızın 56. maddesinde yer alan ve koruma altına alınan, herkesin, sağlıklı ve dengeli bir çev- rede yaşama hakkının ve çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak, çevre kirlenmesini önlemek hususundaDevleteve vatandaşlarayüklenen ödevin hayata geçirilmesine yönelik somut düzenleme- ler içerenyukarıdaki mevzuat hükümlerinde öngörülen ÇED süreci ile, nihai amacı kamu yararı olan projelerin gerçekleşmesi esnasında oluşabilecek çevresel zararların, ulusal ve Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşme hükümleri ile kabul edilebilir bulunan seviyede tutulması amaçlanmış olup, bu kapsamda hazırlanan nihai ÇED raporunun da bir öngörü ve taahhüt metni olduğunda kuşku bu- lunmamaktadır. Bu kapsamda hazırlanan öngörü ve taahhüt metninde, olası tüm zararların, bunları gidermek ya da en aza indirebilmek için izlenecek yöntemlerin tüm ayrıntıları ile ortaya konulması ve bu hususların gerçekçi, ölçülebilir, bilimsel veuygulanabilir olması zorunludur. Dava dosyasının incelenmesinden; Tekirdağ ili, Çorlu ilçesi, Seymen Mahallesi adresinde ve F19c2, F19c3 paftada, Ersay Madencilik Yapı Turizm Hayvancılık San. Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılması plan- lanan “İR:63269 ruhsat numaralı Kuvars Kumu Ocağı Kapasite Artışı Projesi” ile ilgili olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca “ Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu ” kararı verilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır. Uyuşmazlığa konu olayda, davaya konu projenin, Çevre Kanunu, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yö- netmeliği ve ilgili mevzuathükümleri uyarınca uygun olup olmadığı, yapılması planlanan İR:63269 ruhsat numaralı Kuvars Kumu Ocağı Kapasite Artışının inşaası tamamlanıp kurulduktan sonraki faali- yetlerinin çevreye (çevre ve çevre özelinde doğa, toprak, hava, su ve su kaynakları açısından)ve insan sağlığına vereceği/verebileceği zararların ne düzeyde olabileceği, oluşabilecek muhtemel zararların alınacak önlemler sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olup olmadığı, projenin bulunduğu alanın, 1/100.000 ölçekli Trakya Alt Bölgesi Ergene Havzası Revizyon Çevre Düzeni Planı ve 1/25.000 ölçekli Tekirdağ İl Çevre Düzeni Planındaki kullanım kararının soru- larak, tesisin imar planları ve plan notlarına aykırılık teşkil edip etmediği,proje alanının arkeolojik sit alanı içerisinde kalıp kalmadığı, projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alınacak ön- lemler sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olup olmadığı, proje sahibince alınacak önlemlerin yeterli olup olmadığı, alınacak önlemler yetersiz ise hangi yönleriyle önlem veya taahhüdün yetersiz olduğu, projenin, çevreye (hava, toprak, su) ve insan sağlığına muh- temel zararları var ise bu zararların neler olabileceğinin somut ve bilimsel veriler açısından değer- lendirilmesi hususlarında, uyuşmazlığın uzmanlık gerektiren teknik yönünün çözüme kavuşturulması

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1