Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 2

40 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN ŞUBAT 2020 reye verilen zararların Sözleşme’de tanınan bazı hak ve özgürlükleri ihlal ettiği durumlarda ortaya çıkmaktadır. Özellikle AİHM bu bağlamda Sözleşme’nin 2, 3, 6/1, 8, 10 ve 13. maddelerine atıf yapmak suretiyle çevresel hakların korunmasını sağlamaktadır. İşbu yazımızın ekinde tam metinleri yer alan Tekirdağ İdare Mahkemesi’nin 21.06.2019 tarihli 2018/1369 Esas ve 2019/727 Karar sayılı kararı ile 20.06.2019 tarihli 2018/1290 Esas ve 2019/721 Karar sayılı kararları Anayasa Mahkemesi’nin verdiği kararlar neticesinde ortaya çıkan esaslar ile de uyuşmaktadır. AYM, sağlıklı ve dengeli bir çevreden söz edilebilmesi için madencilik faaliyetleri- nin belirli esaslar dahilinde yürütülmesi gerektiğine dikkat çekmektedir. Yüksek Mahkeme, verdiği kararlarda madencilik faaliyetinin çevreyle uyumlu bir şekilde yürütülmesi gerektiğine hükmetmiş; önemli bir ekonomik faaliyet olan madenciliğin, çevrenin korunması gerekliliğinden bağımsız olarak gerçekleştirilemeyeceğini ortaya koymuştur. Her ne kadar verilen kararlar ile çevre felaketlerinin yaşanması engellense de toplumsal anlamda çevre bilinci gelişmediği sürece kökten çözüm gerçekleşmeyecektir. Özellikle de çakıl ticaretinin do- ğayı mahvediyor oluşu yadsınamaz bir gerçek olarak tüm insanlığın yüzüne tokat gibi çarpmaktadır. 1870 yılında Joseph Mornier, betonu keşfettikten sonra sanayileşme ve kentleşmeyle birlikte beton kullanımı giderek artmıştır. Kaldı ki betonun 2/3’si kumdur. Bir hastane inşaatı için 3000 ton, otoyol için 30.000 ton (1 km) ve bir nükleer santral için ise 12 milyon ton kum gereklidir. Her saniye denizler- den çekilen kum 2400 kilodur. Dünyada ocak, nehir, denizlerden alınan kum 47-60 milyar ton/yıldır. Bunun arkasında korkunç bir çevre tahribatı var ama nedense pek söz edilmemektedir. Umulur ki Tekirdağ halkı gibi diğer vatandaşlarımız da aynı duyarlılık ve farkındalıkla halihazırda de- vam eden ve gelecekte meydana gelmesi olası çevre katliamlarının önüne geçebilsin. KAYNAKÇA - Tekirdağ İdare Mahkemesi’nin 21.06.2019 tarihli 2018/1369 E. 2019/727 K. sayılı ve 20.06.2019 tarihli 2018/1290 E. ve 2019/721 K. sayılı kararları - AİHM, Fredin Davası No: 12033/86, 18.02.1991 - DUYMAZ Erkan, “Avrupa İ nsan Haklar ı Mahkemesi’nin Ç evrenin Korunmas ı na Katk ı s ı” , İÜ Siyasal Bilgiler Fak ü ltesi Dergisi No:47, s.121-160. - SEM İ Z Yasemin, “Anayasa Mahkemesi’nin Ç evre Hakk ı Perspektifi”, Hacettepe Ü niversitesi HFD, 4(2) 2014, s.1-46. - Avrupa İ nsan Haklar ı S ö zle ş mesi ve ek protokoller

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1