Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 1

66 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN EKİM 2019 Sözleşme 3. Her bir Taraf, özellikle çevresel konularda bilgiye nasıl erişileceği, karar verme sürecine nasıl katı- lım sağlanacağı ve yargıya nasıl başvurulacağı konularında halk arasında çevresel eğitim düzeyini ve çevresel bilinci geliştirecektir. 4. Her bir Taraf, çevrenin korunmasına yardımcı olan derneklerin, organizasyonların ve grupların uygun bir şekilde tanınması ve bumlara destek verilmesi konusunda hükümler koyacak ve ulusal hukuk sisteminin bu yükümlülük ile uyumlu olmasını sağlayacaktır. 5. Bu Sözleşmenin hükümleri, herhangi bir Tarafın, bu Sözleşmenin gerektirdiklerinden daha fazla, çevresel konularda bilgiye erişim, karar alma sürencinde daha geniş halk katılımı ve daha geniş bir yargıya başvuru sağlayan önlemleri uygulama hakkını etkilemeyecektir. 6. Bu Sözleşme, çevresel konularda bilgiye erişim, karar verme sürecinde halk katılımı ve yargıya başvuru için mevcut haklarda kayba neden olmayacaktır. 7. Her bir Taraf, uluslararası çevresel karar verme sürecinde ve çevre ile ilgili konularda uluslararası organizasyonların çerçevesini oluşturmasında, Bu sözleşmenin prensiplerinin uygulanmasının art- masına yardımcı olacaktır. 8. Her bir Taraf, bu Sözleşmenin hükümleri ile ilgili uyumlu olarak haklarını kullanan insanların bun- dan ötürü herhangi bir biçimde cezalandırılmamasını, baskı altında tutulmamasını ve taciz edil- memesini garanti altına alacaktır. Bu hüküm, ulusal mahkemelerin yargısal işlemler için makul maliyetler belirleme yetkisini etkilemeyecektir. 9. Bu Sözleşmenin ilgili hükümleri çerçevesinde, vatandaşlık, millet ve ikametgah ayrımı yapılmaksı- zın ve tüzel kişi olması durumunda nerede tescil edilmiş olduğu ya da faaliyetlerinin etkin merke- zinin neresi olduğu konusunda ayrım yapılmaksızın, halk çevresel konularda bilgiye erişme, karar alma sürecine katılma olanağına ve yargıya başvuru hakkına sahip olacaktır. Madde 4 ÇEVRESEL BİLGİYE ERİŞİM 1. Her bir Taraf, bu maddenin aşağıdaki paragraflarda konu edildiği üzere, kamu otoriteleri tara- fından, talep edildiği yerlerde, ulusal mevzuat çerçevesinde ve aşağıdaki (b) alt paragrafına tabi olmak üzere, çevresel bilgi talebine yanıt olarak, bu bilgilerin: (a) menfaat ilişkisi aranmaksızın; (b) aşağıdakiler olmadıkça talep edilen formda: (i) Kamu otoritesi açısından diğer bir formda kullanılabilir kılmak mümkün ise ve bu durumda bu bilgiyi bu formda vermenin nedenleri belirtilmiş ise ya da (ii) Bilgi hali hazırda diğer bir formda mevcut ise, halkın kullanımına sunulmasını garanti edecektir. 2. Yukarıdaki 1. Paragrafta söz edilen çevresel bilgi, mümkün olan en kısa süre içerisinde ve bilginin kapsam ve karmaşıklığı sürenin bilgi talebinden sonraki iki aya kadar uzatılmasını haklı gösterme- dikçe, bilgi talebinden sonraki bir ay içerisinde kullanılabilir kılacaktır. 3. Aşağıdaki durumlarda çevresel bilgi talebi reddedilebilir: (a) Eğer talebin sunulduğu kamu otoritesi talep edilen bilgiye sahip değil ise; (b) Eğer talep açık bir şekilde makul değil ise ve çok genel bir şekilde formüle edilmiş ise; ya da

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1