Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 1

62 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN EKİM 2019 Sözleşme Çevresel Konularda Bilgiye Erişim, Çevresel Karar Verme Sürecine Halkın Katılımı ve Yargıya Başvuruya Dair Aarhus Sözleşmesi Çevre sorunlarıyla mücadeleye bireylerin katılımı kilit bir rol oynamaktadır. Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (ECE) tarafından Danimarka’nın Aarhus şehrinde 25 Haziran 1998 tarihinde imzaya açılan “ Çevresel Konularda Bilgiye Erişim, Çevresel Karar Verme Sürecine Halkın Katılımı ve Yargıya Başvuru Sözleşmesi ”, kısaca Aarhus Sözleşmesi, çevresel bilgiye erişim ve halkın çevresel mücadeleye katılımı açısından tüm dünyada örnek alınan temel anlaşmalardan biridir. Sözleşmenin temelinde halkın katılımı, yargıya erişim ve bu ikisinin sağlanmasının ön koşulu olan bilgiye erişim hakkı olmak üzere üç kavram bulunmaktadır. 2001 yılında yürürlüğe giren sözleşmenin günümüz itibariyle 46 devlet ve Avrupa Birliği olmak üzere 47 tarafı vardır. Sözleşme taraf devletlerce onaylanıp iç hukuklarına aktarılırken, aralarında Türki- ye’nin de bulunduğu taraf olmayan devletler açısından ise kendi çevre kanunlarını tasarlarken örnek oluşturmaktadır. 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun çevresel bilgi edinme hakkını düzenleyen 30. Madde- sinin 2. fıkrasında da Aarhus Sözleşmesi hükümlerinden etkilenilmiştir. Aarhus Sözleşmesi hükümlerinin detaylı bir şekilde bilinmesi, Türkiye gibi Sözleşme’yi onaylamamış devletler açısından büyük öneme sahiptir. Bu çerçevede çeşitli yerlerde atıflar yapılan bu Sözleş- me’nin, bilgi edinme hakkı kapsamında yapılan başvuru üzerine Bakanlık’dan alınan çevirisine yer vermek istedik. Özellikle hukukçuların, dava ve başvuru süreçlerinde hakkın özü ve uygulamasına dair esasları kullanmaları sonuç alma noktasında fark yaratabilecektir. Elbette ki asıl olan Sözleşme’nin Türkiye tarafından da usulüne uygun olarak kabul edilerek onaylan- ması ve iç hukuk normu haline gelmesidir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1