Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 1

7 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN EKİM 2019 Haberler Buna paralel olarak Türkiye de hızlı bir şekilde 13 Ağustos 2017 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Tebliğ ile hafif yolcu ve ticari araçların belirlenen şartlar uyarınca RDE deneyine tabii tutulması ile imalatçıların yeni emisyon mevzuatının getirdiği standartlarda üretim yapması düzenlenmiştir. Teb- liğe uyum için iç piyasaya satış yapacak firmalara 31.8.2019 tarihine kadar uyum süresi tanınmıştır. Buna göre Türkiye’de araç üreten firmalar, Avrupa’ya 1 Eylül 2018 tarihinden itibaren yeni emisyon mevzuatına tabii araçları satarken, iç pazara 31.08.2019 tarihine kadar eski tip motorlu araçları sat- maya devam etmektedir. İşte 25 Temmuz’daki Bakanlık taslağında, bu erteleme sürelerinin 1,5 yıl daha uzatılması tartışılmak- tadır. Taslak gerekçesinde, “Otomotiv Sanayi Derneği üyesi bazı firmaların, RDE mevzuatının özellikle motor ve after-treatment (egzoz arıtma) sistemleri bağlamında ilave maliyet getireceği gerekçesiyle, Türkiye’de üretilerek iç piyasaya sunulacak araçlar için RDE Faz 1 ile ilgili Euro 6c ve Euro 6dtemp fazlarına geçiş yapılmaması, bu kapsamda mevcut emisyon fazının (Euro 6b) uygulanmaya devam edilmesi talep edilmektedir.” Buna göre bazı firmaların maliyet kaynaklı kaygıları nedeniyle, Türki- ye’de üretilerek iç piyasaya satılacak araçların eski tip motorlarından çıkan gaz salınımının, bizi 1,5 yıl daha zehirlemesine izin verilmesi tartışılmaktadır. Yakın tarihli hava kirliliği raporlarına göre, Avrupa’dan %33,4 oranında daha kirli havaya sahip Türki- ye, taslağın kabul edilmesi halinde 1,5 yıl daha havayı daha çok kirletecek araçları kullanmak duru- munda kalacaktır. Çok değil, 10 Aralık 2018 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 7153 sayılı Çevre Kanunu ve Bazı Kanun- larda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile egzoz gazı emisyon ölçümlerinde standartların altında kalanlar hakkında idari para cezaları getirilmesi gibi çevreci yaptırımlarla temiz bir çevrede yaşama hakkı yeniden hatırlanmıştı. Bir yandan plastik poşetlerin ücretli olması, sıfır atık projesi, yenilenebilir enerji kaynaklarının teşvik edilmesi gibi çevresel politikalar üretilirken diğer yandan eski tip araç motorlarının kullanımını uzatan düzenlemelerle çevre sağlığımızı tehdit eden geriye dönük adımlar atılmaktadır. Türkiye Barolar Birliği Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu olarak, Türkiye hava sahasında meydana gelen ve etkisi daha da artacak olan kirlilik ve karbondioksit (CO2) emisyonları artışının olumsuz etkilerini gidermenin imkansızlığı gözetilerek, “ilave maliyet” gerekçesiyle belli kişi/şirketlere özgü hazırlanan bu taslağın içerdiği süre uzatımının kabul edilmemesi gerektiğini düşünüyoruz. Kamuoyuna saygıyla duyurulur. Türkiye Barolar Birliği Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1