Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu Bülteni Sayı 1

40 TBB Çevre ve Kent Hukuku Komisyonu BÜLTEN EKİM 2019 Kararlar Anayasa Mahkemesi, karar gereklerinin yerine getirilmesi üzerine dosyayı Erzurum İdare Mahkeme- si’ne gönderir. İdare Mahkemesi, yeniden yaptığı yargılama sonucunda 50.000,00 TL manevi tazmi- natın yasal faiziyle birlikte idare tarafından davacılara ödenmesine hükmeder. Bu karara karşı yapılan temyiz incelemesini inceleyen Danıştay 14.Dairesi’nin 2018/3614 E. sayılı dos- yada verdiği 23.10.2018 tarihli karar ile, Anayasa Mahkemesi kararı sonrasında idarenin davacıların zararını gidermekle yükümlü olduğu ancak takdir edilecek manevi tazminat tutarının “zenginleşmeye yol açmayacak şekilde” belirlenmesi gerektiği, İdare Mahkemesi tarafından hüküm altına alınan tuta- rın “yüksek” olduğu belirtilerek karar bozulmuştur. Her ne kadar davanın açılmasının üzerinden on yıla yakın bir süre geçmiş, bozma sonrası en azından bir iki yıllık bir sürenin daha geçecek olması karşısında “makul sürede yargılama yapılamadığı” sabit olsa da, özellikle Anayasa Mahkemesi karar gerekçesi benzer pek çok duruma uyarlanabilecek nite- liktedir. Yerel yönetimlerin popülist söylemlerle, asli iş ve işlevlerini yerine getirmek yerine gelirlerini gereksiz harcamalara yönlendirmesi ülke geneline yayılan bir sorundur. Bu noktada, temel, zorunlu altyapıların yapımı ve faaliyete alınması konusunda yasal yükümlülüklerini yerine getirmeyen beledi- ye yönetimlerinin dava yoluyla zorlanması mümkün hale gelmiştir. Ötesinde, bu dava ile varılan sonucun bir adım ötesi, belediyeler tarafından yargı kararı ile ödenmek zorunda kalınacak tazminatların, sorumluluğu bulunan kamu görevlilerine rücu edilmesidir. Böylelikle bireysel sorumluluk olmayacağı yanılgısıyla iş yapmaktan kaçınan belediye başkan/adaylarının işi bir kat daha zorlaşacaktır. Bu önemli karar ve sürecin daha iyi anlaşılabilmesi açısından Anayasa Mahkemesi kararı ile Danıştay 14.Dairesi son kararını bilginize sunuyoruz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1