Vergi İncelemesinde Avukatların Hakları Sorumlulukları Rehberi

31 VERGİ İNCELEMESİNDE AVUKATLARIN HAKLARI SORUMLULUKLARI REHBERİ Uzlaşma, VUK’un Ek-1 ve devamı maddelerine göre, tarhiyat öncesi uzlaşma6 ve tarhiyat sonrası uzlaşma7 olarak iki şekilde yapılabilmektedir. Tarhiyat öncesi uzlaşma, vergi incelemesi ile ilgili son tutanak mükellefçe imzalanmadan önce talep edilebildiği halde, tarhiyat sonrası uzlaşma vergi inceleme raporunun vergi dairesine intikal etmesi ve rapora göre ihbarname düzenlenerek mükellefe tebliğ edilmesinden sonra 30 gün içerisinde talep edilebilmektedir. Mükellefler her iki uzlaşma türünden ancak birine başvurabileceklerdir. Yani tarhiyat öncesi uzlaşma talebinde bulunulmuş, ancak uzlaşma vaki olmamış veya uzlaşmaya katılım sağlanmamışsa tarhiyat sonrası uzlaşma talebinde bulunulamaz. Ancak tarhiyat öncesi uzlaşma talebinden uzlaşma için tayin edilen günden önce yazılı olarak feragat edilmişse, rapor vergi dairesine intikal edip vergi/ceza ihbarnameleri tebliğ edildikten sonra süresinde tarhiyat sonrası uzlaşma talebinde bulunmak mümkündür. Uzlaşma vaki olduğu takdirde, üzerinde uzlaşılan vergi ve cezalarla ilgili olarak dava açılması veya başkaca bir idari başvuruda bulunulması mümkün değildir. Ancak bu kuralın istisnasını, uzlaşılan vergi ve dönemlerle ilgili olarak VUK’un 116 ve devamı maddelerinde öngörülen bir vergi hatasının bulunması oluşturmaktadır. Nitekim bu yönde Danıştay kararları bulunduğu gibi8, vergi idaresinin de aynı doğrultuda özelgeleri mevcuttur9. Ancak bunun yapılabilmesi için uzlaşmanın, vergi hatasını da değerlendiren bir tarhiyatı konu edinmemesi, yani uzlaşmanın vergi hatası olduğu ileri sürülen hususları kapsamamış olması gerekmektedir. 6 Tarhiyat Öncesi Uzlaşma Yönetmeliği 7 Uzlaşma Yönetmeliği 8 Danıştay 4. Dairesi, 15.12.2020 T., E: 2016/20695, K: 2020/5724 9 Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğünün 09.12.2001 tarih ve B.07.0.GEL.0.44/4417-324/66094 sayılı özelgesi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1