Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

32 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER  Gelecek duruşmalar ve bunların neyle ilgili olduğu, ne kadar süreceği ve çocuğun hazır bulunmasının gerekip gerekmediği.  Çocuğun resmî işlemlerde delil sunup sunamayacağı ve bunun avantaj ve dezavantajları (Bakınız Rehber İlke 7).  Mahkeme önünde yemin vermenin ne anlama geldiği.  Resmî işlemler sırasında çocuğun nasıl ve kim tarafından sorgulanabileceği.  Sürecin tamamının tahminen ne kadar süreceği.  Mevcut destek mekanizmaları ve bunlara nasıl erişim sağlanacağı (tıbbi, psikolojik, mağdur destek birimleri ve benzeri).  Güvenli bakımevleri ve koruma kararları gibi, uygulanabilecek güvenlik ve koruma tedbirleri.  Verilen mahkeme kararlarının anlam ve sonuçları.  Mahkemenin kararı sonrasında başvurulabilecek itiraz ve diğer kanun yolları.  Maddi tazminat da dâhil, oluşan zararların giderilmesine yönelik başvuru yolları. Uygulayıcının sürecin başından itibaren beklentileri yönetebilmeli ve çocuğu mahkemenin onun hoşuna gitmeyecek bir karar verme olasılığına karşı -çocuğa hapis cezası verilmesi veya bir aile üyesinin çocukla irtibatının engellenmesi gibi- hazırlaması gerekmektedir. Bu bilgiler çocuğun kendisi için mevcut seçenekleri anlayabileceği ve farklı seçeneklerin avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebileceği bir bağlam içerisine oturtulmalıdır. Çocuğun doğru anladığından emin olmak için bazen aynı bilginin birkaç defa tekrarlanmasına gerek duyulabilir. Çocuklarının adli vakalarına ilişkin olarak ebeveyne bilgi verilmesi gerekebilirse de, ebeveynlerle kurulan iletişim çocuğun bilgilendirilmesinin yerine geçmemelidir. Bilgilerin daha sık tekrar edilmesine veya Braille alfabesi gibi farklı formatlarda iletilmesine ihtiyacı olabilecek engelli çocukların bilgilenme hakkı için gerekli ayarlamalar yapılmalıdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1