Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

29 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER “Yalnıza hukuki statülerine değil, psikososyal esenliklerine de önem verdiğimizi çocuklara göstermeliyiz.” Yunanistan’da görev yapan bir avukat Sözsüz iletişimin önemini de mutlaka dikkate alın. Mümkün olduğunca doğal davranmaya çalışın ve çocuk müvekkilinizin size verdiği ipuçlarına göre hareket edin. Göz teması kurma konusunda kendini rahat hissetmiyorsa, çocuğu zorlamayın. Bazen çocukların karşısındaki kişiyi yönlendirmekten çekindiği gözlemlenir; bu durum çocuğun endişe veya korku duyması ya da üzücü hatıraları paylaşma konusunda sıkıntı yaşaması ile ilgili olabilir. Böyle durumlarda, hukuk alanında çalışan kişi çocuğun kendini rahat ve güvende hissetmesi için etkin bir tutum sergilemeli ve çocuğun kendisini yönlendirmesini sağlamak amacıyla farklı yaklaşımlar benimsemelidir. Gereken hallerde, hukuk alanında çalışan kişi çocuğun talep ve isteklerini anlamak için başka kişilerden yardım almalıdır. Etkili iletişim kontrol listesi  Somut kavramlar kullanın ve sade cümleler kurun.  Açık uçlu sorular sorun ve çocuğun olayları kendine özgü şekilde aktarmasını sağlamak amacıyla, konuşmanız sırasında mümkün olduğunca az bilgiye yer verin (‘Bana yaşanan olayı anlatır mısın?).  Çocuğun kendisine söylenenleri doğru şekilde anlayıp anlamadığını kontrol edin.  Bir şeyi anlamadığında bunu dile getirmeye teşvik edin.  Konuşmanız sırasında çocuğun duygulanması (ağlamaya başlaması veya çok heyecanlanması) halinde, (‘bu konunun seni ne kadar üzdüğünü anlıyorum’ diyerek) yaşadığı duyguyu anladığınızı ve saygı duyduğunuzu belli edin ve kendini böyle hissetmesinin ve duygularını göstermesinin son derece doğal olduğunu ifade edin. Çocuk tekrar o konuya dönmeye hazır hissedene kadar farklı konulardan konuşun. Yaşadığı duygunun yoğunluğuna bağlı olarak çocuk görüşmenin sonraki bölümlerinde konuya dönmeye hazır olabilir ya da konuyu tekrar konuşmak için bir sonraki görüşmeyi beklemeniz gerekebilir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1