Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

28 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER işaret ettiği farklı unsurları bir araya getirebilir, çocuğun açtığı konuyu daha ayrıntılı şekilde irdelemeye veya yeni bir konuya geçmeye karar verebilir. Çocuğun ona verdiğiniz bilgiyi anlayıp anlamadığını kontrol ederken ‘anladın mı?’ diye sormak yerine ‘bir sonraki duruşma ne zamanmış?’ gibi teyit edici sorular sormak daha faydalı olacaktır. Kullandığınız açıklama yönteminin işe yaramadığını fark etmeniz durumunda başka bir yönteme başvurun. Eğer çocukla iletişim kurmakta zorlanıyorsanız, sosyal çalışmacılar veya diğer uzmanlardan iletişim konusunda yardım almanız gerekebilir. Konuya açıklık getirmek veya daha fazla bilgi almak için soru sormanız gerektiğinde, yönelttiğiniz sorunun mümkün mertebe açık uçlu olmasına özen gösterin. ‘Bana ... anlatır mısın?’ veya ‘Bana ... tarif eder misin?’ bu soru türüne verilebilecek örnekler arasındadır. ‘Bu sabah metroya bindiğini ve bir olay yaşadığını söyledin. Bana konuyla ilgili hatırladığın her şeyi anlatır mısın?’ gibi bir soru sorulabilir. Çocuğu belirli bir cevap vermeye sevk eden yönlendirici veya imalı sorulardan kesinlikle uzak durulmalıdır. Çocuğun verdiği cevabın kabul görmediğini veya ‘yanlış’ cevap verdiğini düşünmesine yol açabileceği için aynı soruların tekrar sorulmamasına özen gösterilmelidir. Görüşmenin uygun şekilde sonlandırılması da oldukça önemlidir. Çocuğa size anlatmak veya belirtmek istediği başka bir konu ya da herhangi bir sorusu olup olmadığı sorulmalıdır. Ayrıca, çocuktan alınan bilgilerin ne şekilde kullanılacağını bir kez daha açıklamak ve takip eden süreçte yaşanabilecekleri anlatarak çocuğun beklentilerini yönetmek de faydalı olacaktır. Çocuğa teşekkür edilmeli ve yararlanabileceği destek hizmetleri konusunda bilgi verilmelidir. Hukuk alanında çalışan kişiler, çocuğun hukuk terminolojisini anlamayabileceğini ve davaya ilişkin hukuki konuları karmaşık bulabileceğini unutmamalıdır. Hukuk alanında çalışan kişilerin günlük olarak kullandığı terminolojide geçen ‘sosyal çalışmacı’, ‘mahkeme’, ‘duruşma’, ‘temyiz’ gibi ifadeler, adli süreçler konusunda hiçbir tecrübesi olmayan bir çocuk için çok yabancı olabilir. Örneğin, anne-babası ayrılmış olan bir çocuk ‘boşanma’ kelimesinin anlamını tam olarak bilmeyebilir. ‘Masumiyet karinesi’ gibi karmaşık ifadeler ise daha fazla sorun yaratabilir. Çocuk ve ailesinin yanlarında götürebileceği çocuk dostu bir terimce hazırlamak faydalı olabilir. Bilgi aktarırken grafik, akış şeması ve resim gibi görsel araçlar kullanmak da yararlı olacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1