Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

20 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER Hukuk alanında çalışan kişiler; çocukların adli süreçlere katılım hakkını kullanmasını sağlama konusunda kilit bir rol oynamaktadır. Bu hakkın hayata geçirilmesi için aşağıda bazı öneriler sunulmaktadır:  Çocukların kendi hayatları hakkında mantıklı kararlar alma kapasitesini hiçbir zaman hafife almayınız.  Çocuklarla güvene dayalı ilişkiler kurmak ve çocuğa duyarlı bir şekilde iletişim kurmak suretiyle, çocukların katılım kapasitesini destekleyiniz. (Bakınız Rehber İlke 4 ve 5)  Çocukların sürece anlamlı bir şekilde katılabilmesini sağlamak için onlara ihtiyaç duydukları tüm bilgileri sağlayınız (Bakınız Rehber İlke 5).  Çocukların bilgilendirilmiş kararlar almasını sağlamak için onlara kararlarının kısa ve uzun vadeli sonuçları hakkında net açıklamalar yapınız (Bakınız Rehber İlke 6).  Bir duruşmadan 1 önce, çocuğu duruşmaya yeterli ölçüde hazırlayınız. Duruşmanın nasıl, nerede ve ne zaman yapılacağı, kimlerin duruşmaya katılacağı ve çocuğun görüşlerinin nasıl hesaba katılacağı hakkında çocuğa bilgi veriniz.  Çocuğun görüşlerinin ve duygularının, mahkemeler ve sosyal hizmet kuruluşları gibi kurumlara mümkün olduğunca net bir şekilde iletilmesini sağlayınız (Bakınız Rehber İlke 12).  Engelli çocuklar ve iletişim güçlüğü çeken çocuklar da dâhil olmak üzere tüm çocukların sürece katılabilmesini sağlamak için gerekli adımları etkin bir biçimde atınız (Bakınız Rehber İlke 10).  Resmî işlemler sırasında çocukların görüşlerinin alınmasını, çocukların kendilerini özgürce ifade edebilmesini ve işlemlerin çocuk dostu bir şekilde yürütülmesini sağlayınız. Örneğin, hukuk alanında çalışan kişi; polisle yapılan bir görüşme sırasında, sorgulama düşmanca bir hâl aldığında ya da uygun 1 Burada duruşma kavramı, geniş bir şekilde, bir adli/idari makam önünde hazır bulunmayı gerektiren tüm işlemleri kapsayacak şekilde anlaşılmalıdır (ç.n.)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1