Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler
20 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER Hukuk alanında çalışan kişiler; çocukların adli süreçlere katılım hakkını kullanmasını sağlama konusunda kilit bir rol oynamaktadır. Bu hakkın hayata geçirilmesi için aşağıda bazı öneriler sunulmaktadır: Çocukların kendi hayatları hakkında mantıklı kararlar alma kapasitesini hiçbir zaman hafife almayınız. Çocuklarla güvene dayalı ilişkiler kurmak ve çocuğa duyarlı bir şekilde iletişim kurmak suretiyle, çocukların katılım kapasitesini destekleyiniz. (Bakınız Rehber İlke 4 ve 5) Çocukların sürece anlamlı bir şekilde katılabilmesini sağlamak için onlara ihtiyaç duydukları tüm bilgileri sağlayınız (Bakınız Rehber İlke 5). Çocukların bilgilendirilmiş kararlar almasını sağlamak için onlara kararlarının kısa ve uzun vadeli sonuçları hakkında net açıklamalar yapınız (Bakınız Rehber İlke 6). Bir duruşmadan 1 önce, çocuğu duruşmaya yeterli ölçüde hazırlayınız. Duruşmanın nasıl, nerede ve ne zaman yapılacağı, kimlerin duruşmaya katılacağı ve çocuğun görüşlerinin nasıl hesaba katılacağı hakkında çocuğa bilgi veriniz. Çocuğun görüşlerinin ve duygularının, mahkemeler ve sosyal hizmet kuruluşları gibi kurumlara mümkün olduğunca net bir şekilde iletilmesini sağlayınız (Bakınız Rehber İlke 12). Engelli çocuklar ve iletişim güçlüğü çeken çocuklar da dâhil olmak üzere tüm çocukların sürece katılabilmesini sağlamak için gerekli adımları etkin bir biçimde atınız (Bakınız Rehber İlke 10). Resmî işlemler sırasında çocukların görüşlerinin alınmasını, çocukların kendilerini özgürce ifade edebilmesini ve işlemlerin çocuk dostu bir şekilde yürütülmesini sağlayınız. Örneğin, hukuk alanında çalışan kişi; polisle yapılan bir görüşme sırasında, sorgulama düşmanca bir hâl aldığında ya da uygun 1 Burada duruşma kavramı, geniş bir şekilde, bir adli/idari makam önünde hazır bulunmayı gerektiren tüm işlemleri kapsayacak şekilde anlaşılmalıdır (ç.n.)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1