Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

18 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER  Hukuk alanında çalışan kişilerin, çocuğun ihtiyaçlarına ilişkin net bir tablo elde etmek için diğer kişilere (örneğin sosyal çalışmacılara, ailelere, öğretmenlere, doktorlara ve psikologlara) danışmaları gerekebilir.  Hukuk alanında çalışan kişiler; bireysel davalarda bağlamın belirlenmesine yardımcı olmak için çocukları etkileyen yaygın sorunlar (örneğin şiddete maruz kalma ya da şiddete tanık olma, ruh hastalıkları, alkol ve uyuşturucu bağımlılığı ve ailenin dağılması) hakkında genel bir kavrayışa sahip olmalıdır.  Hukuk alanında çalışan kişiler; çocuğun geleceği üzerindeki hem kısa vadeli hem de uzun vadeli etkileri hesaba katmalıdır: Çocuğun kısa vadeli yüksek yararı ile beş yıl, on yıl ya da daha uzun bir süre sonrasındaki yüksek yararı arasında bir denge gözetmelidir.  Çocuğun yüksek yararına olduğunu düşündüğü eylem planlarının risklerini azaltmak için bu riskleri çocuğun hayatındaki koruyucu faktörlerle dengelemelidir. İngiltere ve Galler’deki mahkemeler bir çocuğun yüksek yararını nasıl değerlendiriyor? “Bir çocuğun yüksek yararının değerlendirilmesi, en geniş anlamıyla çocuğun esenliğinin değerlendirmesini gerektirir. Uygun olduğu hâllerde ahlaki, sosyal, dini, kültürel ve duygusal hususlar ve refah koşulları ile ilgili bir dizi faktör de incelenmelidir. Bir çocuğun esenliğine ve mutluluğuna katkıda bulunan, çocuğun gelişimini ilgilendiren veya çocuğun bir insan olarak şimdiki veya ilerideki hayatını etkileyebilecek her şey; çocuğun ailesi, sosyal çevresi, kültürü, etnik ve dini topluluğu da dâhil olmak üzere, bu değerlendirmede önem taşıyabilmektedir ve uygun olduğu takdirde bu faktörlerin de hesaba katılması gerekir. Hâkim, mutlaka bütüncül bir yaklaşım benimsemelidir.” Yüksek Mahkeme Hâkimi Munby, Re G (Çocuklar) [2012] EWCA Civ 1233

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1