Çocuk Dostu Hukuki Yardıma İlişkin Rehber İlkeler

9 ÇOCUK DOSTU HUKUKİ YARDIMA İLİŞKİN REHBER İLKELER Rehber ilkeler; Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına dair Sözleşme ve adalet sisteminde çocuk haklarının korunması bağlamında dört ortak ilkeye dayanmaktadır. Bu ilkeler, çocukların etkilendiği alanlarda çalışan kişilerin tüm çalışmalarında hesaba katılmalıdır. Aşağıdaki kısa girişin ardından, Rehber İlkeler kısmında bu ilkeler daha ayrıntılı bir şekilde ele alınmaktadır. Ayrımcılık yasağı “Taraf Devletler, bu Sözleşme’de yazılı olan hakları kendi yetkileri altında bulunan her çocuğa, kendilerinin, ana–babalarının veya hukuki vasilerinin sahip oldukları, ırk, renk, cinsiyet, dil, sihukuki ya da başka düşünceler, ulusal, etnik ve sosyal köken, mülkiyet, sakatlık, doğuş ve diğer statüler nedeniyle hiçbir ayrım gözetmeksizin tanır ve taahhüt ederler.” “Taraf Devletler, çocuğun ana–babasının, hukuki vasilerinin veya ailesinin öteki üyelerinin durumları, faaliyetleri, açıklanan düşünceleri veya inançları nedeniyle her türlü ayırıma veya cezaya tabi tutulmasına karşı etkili biçimde korunması için gerekli tüm uygun önlemi alırlar.” Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına dair Sözleşme, Madde 2(1) ve (2) Bir çocuğun adalet sistemiyle karşı karşıya geldiği adli sürecin tüm aşamalarında, hukuk alanında çalışan bir kişi; hiçbir ayrım yapmadan çocuğa uygun hizmetlerin sunulmasını sağlamalıdır. Çocukların ya da çocuk gruplarının cinsiyetleri, yaşları, ırkları, engellilik durumları vb. nedenlerle karşı karşıya olabileceği sorunları göz önünde bulundurarak müvekkillerine gereken hassasiyeti ve anlayışı göstermelidir. Adalet sistemiyle karşı karşıya gelen birçok çocuk; ayrımcılık mağduru da olabilmektedir. Bu ayrımcılığın önlenmesi ve giderilmesi için her türlü çaba gösterilmelidir. Ayrımcılık yasağı; hukuk alanında çalışan ve kırılgan çocuk gruplarıyla ilişki içinde olan kişiler açısından özel bir önem taşımaktadır. Bu alanda çocukların haklarının eşit bir şekilde korunmasını ve bu haklara saygı duyulmasını sağlamak için özel önlemler alınması gerekebilir. Örneğin, azınlık dilini konuşan çocuklar, hukuki süreçler sırasında bir tercümana ihtiyaç duyabilmektedirler. ORTAK İLKELER

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1